
Northumbria Research Link

Citation: Potschka, Christian and Golding, Peter (2012) The structural developments of
regional television in Britain and Germany. Media History, 18 (3-4). pp. 443-458. ISSN
1368-8804 

Published by: Taylor & Francis

URL:  http://dx.doi.org/10.1080/13688804.2012.721954
<http://dx.doi.org/10.1080/13688804.2012.721954>

This  version  was  downloaded  from  Northumbria  Research  Link:
http://nrl.northumbria.ac.uk/id/eprint/10276/

Northumbria University has developed Northumbria Research Link (NRL) to enable users
to access the University’s research output. Copyright © and moral rights for items on
NRL are retained by the individual author(s) and/or other copyright owners.  Single copies
of full items can be reproduced, displayed or performed, and given to third parties in any
format or medium for personal research or study, educational, or not-for-profit purposes
without  prior  permission  or  charge,  provided  the  authors,  title  and  full  bibliographic
details are given, as well as a hyperlink and/or URL to the original metadata page. The
content must not be changed in any way. Full items must not be sold commercially in any
format or medium without formal permission of the copyright holder.  The full policy is
available online: http://nrl.northumbria.ac.uk/policies.html

This document may differ from the final, published version of the research and has been
made available online in accordance with publisher policies. To read and/or cite from the
published version of  the research,  please visit  the publisher’s website (a subscription
may be required.)

                        

http://nrl.northumbria.ac.uk/policies.html


 

 

443 

The Structural Developments of Regional Television in Britain 

and Germany 

Christian Potschka and Peter Golding 

This paper compares the structural developments of regional television in Britain and 

Germany from the early days of broadcasting to the present from an institutional and 

organisational perspective. Drawing on a series of interviews with policy-makers and other 

key personalities, it is argued that the combination of political administrative borders and 

regional television boundaries, as exists in the German Länder, provides a fruitful basis for a 

strong regional television service. During the post-war period divergences between Länder 

borders and Consortium of Public-Law Broadcasting Institutions of the Federal Republic of 

Germany (ARD) broadcasting boundaries, palpably manifest in south-west Germany, have 

been harmonised, leading to thorough conformity. However, in centralised England questions 

of regionalism have strangely played such an important role in the evolution of television, and 

there are evident disjunctures between regional boundaries and television regions. This 

applies to the regional structure of Independent Television (ITV) as well as to the regional 

initiatives of the BBC, which, since the mid-1980s, increasingly takes over ITV‟s regional 

duties, fulfilling primarily political demands.  

 

KEYWORDS Regional television; television structure and organisation; broadcasting policy; 

ARD; ITV; BBC 

 

Introduction 

This article compares and contrasts the structural developments of regional broadcasting in 

Britain with the respective processes in Germany. In doing so, it follows Asa Briggs‟ dictum: 

„It is impossible to understand British Broadcasting, a unique structure in the world context, 

without comparing it with other broadcasting structures, and without tracing its origins back 

to the 1920s‟ (Briggs 11). Britain and Germany reveal striking similarities, such as 

comparable social standards and values, palpably manifest in the ideal of a public-service 

driven broadcasting system independent from state interference. At the same time, however, 

they represent different paradigms for the structure and management of broadcasting and 

show different trajectories of historical manifestation and movement (Bösch and Geppert 11). 

This is particularly evident with regard to the developments of television regions and regional 

television (Fickers and Johnson 3).  

Research into structures of regional television in the countries under study has 

produced a number of studies. In Britain, research primarily concerned with the BBC has to 

be distinguished from those studies at whose centre is the ITV network. In terms of the 

Corporation, Harvey and Robins‟ edited volume The Regions, the Nations and the BBC offers 

possibly the most elaborate account of the BBC‟s regional polices. With regard to the 

Corporation in Wales, there are classic studies by Lucas and by Davies. The latter includes the 

famous cover blurb stating that „contemporary Wales is an artefact produced by 

broadcasting‟. In terms of Scotland, McDowell‟s historic account covers the developments 



 

 

444 

until 1983; later developments are followed-up by Sweeney. Furthermore, Briggs‟ five-

volume History of Broadcasting in the United Kingdom is a valuable source in tracing the 

evolution of regional broadcasting structures. However, it is not the BBC but the ITV network 

which constitutes „the best-known and most successful example of “regional” broadcasting‟ in 

the post-war period (Wallace 24). Its development, from its start-up in 1955 to the present, 

has received ample consideration in the six-volume Independent Television in Britain series. 

Johnson and Turnock as well as Williams provide for good overviews of the structural 

developments covered in depth in this epic work. Further, Fitzwalter has written a history of 

ITV seen through the lens of Granada Television, and Medhurst has produced a concise 

history of ITV in Wales.  

In Germany, Schütte has investigated the development of regional broadcasting with 

regard to political structures and federalism in the period from 1923 to 1945. Similar 

approaches are followed in Först‟s edited volume as well as by Fuge and Wagner, solely 

concerned with the North West German Broadcasting Service (NWDR), and also by Quandt 

and Calließ. The latter book covers a wide spectrum, with regional case studies reaching from 

Munich to the Ruhr area. The Ruhr is served by the West German Broadcasting Corporation 

(WDR), which, in 1956, emerged from the NWDR, and constitutes the most prominent 

example of regional broadcasting in Germany. It receives consideration in Klingler and 

Lersch‟s edited volume, covering regional broadcasting developments between 1975 and 

2001. The WDR‟s regional initiatives until the early 1990s have been outlined by Flamm and 

updated by Katz et al. Apart from that, some broadcasting histories with more general appeal 

deal with German television regionalisation  – principally Bausch‟s five-volume series 

Rundfunk in Deutschland. Hickethier‟s German television history further elaborates on 

regional television.  

Beyond these national perspectives, however, there is an evident lack of comparative 

historical research focusing on regional television developments in Britain and Germany, 

which is being addressed by this article. We approach the subject matter from an institutional 

and organisational perspective as distinct from foci on television production, representation 

and aesthetics, the socio-cultural role of television and technological narratives (Fickers 14–

15). At the centre of this approach are interdependencies between media policy strategies and 

the organisational structures of broadcasters. Wyndham Goldie (12) has stressed that 

„television and politics are inextricably mingled‟. We seek to unravel this relationship by 

drawing on a transnational series of interviews with key personalities who had a major stake 

in shaping the evolution of the respective regional television landscapes.
1

 Balfour has 

highlighted the pivotal role of individuals as originators of ideas and concepts at crucial 

historical points in time. This applies especially to processes of media policy-making that are 

first and foremost actor-driven and that determined continuity and change in regional 

broadcasting developments. The excerpts from interviews with policy-makers, broadcasting 

executives and other key actors serve to explain on what principles and arguments decisions 

determining the development of regional television structures in Britain and Germany have 

been made.  

The point we want to make in our comparative analysis is that the federal Länder 

structure of the German polity served as an extremely fruitful basis for television regionalism 

whereas, in England, the link between regional television and regional political              



 

 

445 

borders is much less distinctive. Within centralised England, London is the political, 

economic and cultural metropolis, and this has had a lasting effect on the historical 

development of television. At the end of the article, we will briefly review the reasons why 

governments at all times were so fond of local regional television. In order to underline the 

disjuncture between regional television in centralised England we start with the respective 

developments in Germany. 

 
The Structural Development of Regional Television in Germany (1945–85) 
 

Historically, Germany is known for its Kleinstaaterei, typified by its large number of tiny 

states led by courts. The formation of the Reich in 1871, under Otto von Bismarck, changed 

this system towards a unitary German nation state. Nevertheless, the strong traditions of 

political and cultural regionalism were never wiped out (Urwin 181). The broadcast media has 

clearly reflected this regional division. Hence, in 1929, the German Reich had the most 

decentralised and regionalised broadcasting system within Europe (Schütte 68). Subsequently, 

the Nazi Government dissolved the regional form of organisation in order to gain ultimate 

control over broadcasting and to use it as a means of propaganda.  

After the Second World War, Germany was divided into four occupation zones, with 

each occupying power aiming to implement their conception of broadcasting derived from the 

role model embedded in their respective national context.
2
 Starting from 1946, radio services 

were built up, which, from the early 1950s, developed into television services. Following the 

centralised BBC model, in the four Länder that made up the British zone only one 

broadcaster, the NWDR, was licensed. This central organisational form was rejected by many 

Germans and Hans Bredow, the founding father of German broadcasting, regarded it as an 

incisive alteration of the well-tried arrangement which had existed before 1933 (Fuge and 

Wagner 208).  

In 1950, one year after the adoption of the Basic Law of the Federal Republic of 

Germany had made the country a federal state, involving a large degree of  Länder-autonomy, 

a conjoint proceeding of six broadcasters allowed for the establishment of the Consortium of 

Public-Law Broadcasting Institutions of the Federal Republic of Germany (ARD). The ARD 

was founded as an umbrella organisation whose members were loosely integrated. From 

1954, it broadcast a national programme composed of contributions from the regional 

broadcasters. Each station catered for a certain percentage of programming, leading to six, 

and later nine, fully-fledged production sites (Hickethier 126). As early as 1955, the ARD 

structure changed when the NWDR divided itself into WDR and North German Broadcasting 

Corporation (NDR). This separation had political reasons while also reflecting historical 

differences in culture, economic power, religion and mentality between the Rhine-Rhur area, 

with its largest city Cologne, and the Hamburg region (Fuge and Wagner 215–16).
3
 

Since its inception, the ARD has been licence-fee funded and, throughout Germany, 

the areas from which the ARD broadcasting corporations collect the licence fee correspond 

with the borders of the Länder (Bausch 249).
4
 The only exception was to be found in the Land 

Baden-Württemberg, founded in 1952 and combining Württemberg-Baden, in the former 

American zone, with Württemberg-Hohenzollern and Baden, both from the former French 

zone. Baden-Württemberg was the only Land divided between two                        



 

 

446 

broadcasters. The South German Broadcasting Corporation (SDR) served the North of Baden-

Württemberg, and the Southwest Broadcasting Corporation (Südwestfunk, SWF), based in 

Baden-Baden (Baden-Württemberg), catered for Rhineland-Palatinate as well as the south of 

Baden-Württemberg (see Map 1). 

 

 

 Map 1 

 Broadcasting organisation in south-west Germany, 1952–1998. 



 

 

447 

Siepman (3–4), the British director of Regional Radio, identified this arrangement as one of 

the striking inconsistencies of the German post-war broadcasting set-up.
5
 Baden-Baden, home 

of the SWF, was, due to technical, cultural and historic reasons, a curious place for the centre 

of a broadcasting corporation. Furthermore, the SWF transmission area followed the borders 

of the French zone, neglecting the political, cultural and historical conditions. A clear 

indicator of this inauspicious arrangement was that the SWF catered for its highly 

heterogeneous area by a multiplicity of branches as well as sub-regional and local studios. On 

the other hand, as Walter Schütz, a delegate to the second Michel Commission which dealt 

with the broadcasting organisation in south-west Germany notes:  

... the SDR had a cohesive transmission area ... [I]t kept studios in Heidelberg and 

Stuttgart but nowhere else, neglecting even Ulm. Compared with the SWF this was a 

completely antipodal policy.
6
 

By 1958, the ARD combined nine independent broadcasters whose programme contribution 

rates were arranged according to the size of the stations and their licence-fee catchment 

areas.
7
 Between 1955 and 1959, the broadcasters started with regional opt-in programmes at 

fixed daily times (Lersch 111). Between 6 pm and 8 pm the stations broadcast a patchwork of 

regional programmes, including news, advertising-supported programmes and commercial 

breaks, which was often exclusively for their area.  

In 1963, the public-service-oriented national channel Second German Television 

(ZDF) began broadcasting. Beforehand, in its first broadcasting decision (1961), the Federal 

Constitutional Court made clear that the sole responsibility for broadcasting rested with the 

Länder and that the Bund was solely responsible for the technical communications 

infrastructure. As a response to the ZDF foundation, some broadcasting corporations, 

combined in the ARD, pressed ahead with the set-up of regional television organisations that 

were known as „Third Channels‟. The first Third Channel was provided by the BR and went 

on air in 1964. It was followed by the Third Channels of the HR (1964), and the WDR (1965). 

The ARD model of cooperative federalism thereby enabled some ARD broadcasting 

corporations to transmit their Third Channels jointly. Content-wise, the Third Channels 

dedicate a large share of programming to regional culture and regional news. Therefore, the 

regional elements in the collaborative ARD programmes endure; with the creation of the 

Third Channels, the ARD corporations‟ commitment to regionalism is two-tiered. It remained 

stable until the mid-1980s and even beyond.  

 
The Structural Development of Regional Television in Germany (1985 Onwards) 
 

In Germany, private commercial operators started broadcasting in 1984 – almost three 

decades later than in Britain. When licensing Sat.1 and RTL, the heads of the Länder 

governments took full advantage of the scarcity of frequencies and committed the companies 

to offering Länder-based regional programmes. This system is still prevalent today. At 

present, the two leading commercial channels, RTL and Sat.1, are obliged to deliver a half-

hour daily regional programme between 5:30 pm and 6 pm (Sat.1) and 6 pm and 6:30 pm 

(RTL). These regional-window programmes have been compared with the                                                                       

 



 

 

448 

regional opt-ins on the ITV network (Volpers, Salwiczek and Schnier 315–22).
8
 However, 

before the commercial companies could even start their services, in anticipation of 

competition, the public-service-oriented broadcasters combined in the ARD launched a 

second wave of regional initiatives. The most popular example in this regard is provided by 

the WDR, whose director Friedrich-Wilhelm von Sell (1976–85) introduced the best-known 

and most extensive shift toward regionalisation and decentralisation. Von Sell notes:  
 

 I thought we needed to release the WDR from its over-arching dominance in favour of 

new citizen proximity, a new level of communication to the citizens in the regions. 

This was an operational, psychological motive ... Apart from that, in terms of strategy 

we should feature a substantial presence in the regions before the arrival of private 

competitors.
 9

  

The commitment to regionalism allowed the WDR to sharpen its public service profile while, 

as with the ITV network in its early days, the regional character made it distinctive and gave it 

a competitive advantage. In 1982, the WDR started to implement von Sell‟s theme and 

established five regional television studios, which went on air in 1984. Since then regional 

and sub-regional programming in North Rhine-Westphalia has been steadily expanded and, 

today, the WDR simultaneously broadcasts 11 regional opt-ins. For the year 2009, this 

accumulated to 1831 hours of first-aired Lokalzeit programmes and 2332 hours of Lokalzeit 

repeats.
10

 The Lokalzeit audience rating for the first half-year of 2010 amounts to 21.1%, 

securing the WDR top audience ratings between 7.30 pm and 8 pm.
11

 Regional news is valued 

particularly highly by the Cologne-based broadcaster, amounting to more than one third of the 

total WDR broadcasting hours (Seidel 9).  

After reunification with the German Democratic Republic, in 1990 the ARD network 

was enlarged to cover the six (new) Länder.
12

 With the Middle German Broadcasting 

Corporation (MDR) and the Brandenburg East German Broadcasting Corporation (ORB), two 

new broadcasters were established.
13

 The Land Mecklenburg-Western-Pomerania was 

attached to the NDR, becoming its fourth treaty member. Jobst Plog, NDR director (1991–

2008), was instrumental in integrating it into the NDR. Plog notes: 
 

All three NDR Länder had SPD governments and courted Mecklenburg. Also the 

oppositional CDU factions from Lower Saxony, Hamburg and Schleswig-Holstein 

helped convince the Mecklenburg-Western Pomeranian CDU/FDP coalition Land 

government in favour of the NDR, although it had been given strict orders by Kohl 

[the CDU party chairman (1973–98) and Federal Chancellor (1982–98)] not to join the 

red NDR.
14

 
 

This happened on the premise that „Mecklenburg has always been oriented westwards. The 

Mecklenburg countryside belongs to the North. Its regional cultural integration, therefore, 

went without any difficulty‟.
15

 Kohl‟s opposition, rooted in party politics, could thus be 

overcome. Based on strong cultural similarities in two cases (south-west Germany and 

Berlin/Brandenburg) it was even envisaged anticipating Länder combinations by the 

integration of broadcasting corporations. 

There had been various attempts to restructure the broadcasting set-up in south-west 

Germany. Eventually, in 1998, a solution was found and SWF and SDR merged to form the 

Southwest Broadcasting Corporation (Südwestrundfunk, SWR). The solution agreed on had 



 

 

449 

been unanimously rejected by the second Michel Commission, which had investigated 

broadcasting-policy developments in south-west Germany (Michel 259). In its report, the 

Commission had assumed that Rhineland-Palatinate and the Saarland would integrate in the 

future and, therefore, the Commission had voted for a solution which envisaged a single 

corporation for Baden-Württemberg and a common corporation for Rhineland-Palatinate and 

the Saarland (Michel 259–64) (see Map 1). Walter Schütz notes on the SWR foundation: 
 

Some areas which belonged together historically were culturally and politically 

divided by the zonal division of the American and French Allies … Under Teufel 

[head of the Baden-Württemberg Land government 1991–2005] the combination 

succeeded because all sides made major concessions. The former SDR transmission 

area is, meanwhile, similarly contaminated with branches, sub-regional and also local 

studios, as has been the former SWF region. On the other hand, the Rhineland-

Palatinate Land government acceded to the demand that the SWR headquarters be 

situated in Stuttgart [formerly headquarters of the SDR], at the expense of Baden-

Baden [formerly headquarters of the SWF]. The Michel Commission had rejected this 

solution as the worst possible option.
16

 
 

The latest structural change occurred in 2003 when the two ARD corporations Broadcasting 

Station Radio Free Berlin (SFB) and ORB merged to form Broadcasting Berlin-Brandenburg 

(RBB). Since reunification, it was a matter of debate whether to combine the Land Berlin with 

Brandenburg. It was expected that this would also involve merging the ORB with the SFB. 

However, in 1996, a referendum that would have allowed the combination of the Land Berlin 

with Brandenburg failed. Subsequently, there was an attempt to anticipate the later Länder 

integration by a combination of the broadcasting corporations. Friedrich-Wilhelm von Sell, 

the first ORB director, thought this „could create a maelstrom which would accompany the 

process of Länder integration‟.
17

 In 2003, the ORB and SFB combined to form the RBB. Yet, 

despite the combination of the broadcasting corporations, the Länder integration failed.
18

  

As we will see in the next section, this link and conformity between regional, Länder-

based, political structures and regional broadcasting boundaries is much less distinctive in 

England. Still, until the mid-1980s the development of the ARD network was paralleled by 

ITV in Britain, notwithstanding that in the early days of broadcasting British history was 

fundamentally different to its German counterpart. 

 
The Structural Development of Regional Television in Britain (1945–85) 
 

In centralised England, historically, regional or quasi-federal structures were not pronounced. 

Accordingly, when, in 1926, the Crawford Committee recommended the BBC‟s 

transformation to a public corporation, the enquiry stressed that it would act as the „trustee for 

the national interest‟ (HMSO, Crawford Committee para. 20a). The BBC thus emerged as a 

London-centric national broadcaster (Scannell and Cardiff). Local and regional programmes 

existed but were undermined by the „crudely oversimplified‟ regional arrangement (Scannell 

35) which, prior to the reorganisation in 1970, included merely three English regions with 

quite arbitrary boundaries (McDowell 200). In 1951 the Beveridge Committee recognised the 

„dangers of Londonisation‟ (HMSO, Beveridge Committee para. 185). It called for 

independent corporations for Scotland and Wales, but it did not require the BBC to devolve 



 

 

450 

powers within England (HMSO, Beveridge Committee paras. 193, 534). Following the 

enquiry‟s demands, during the 1950s, three BBC Boards were created for Scotland, Wales 

and Northern Ireland (Garitaonandía 285).  

 On 30 July 1954, the Television Act received Royal Assent. The Act created the 

Independent Television Authority (ITA) whose function was to establish and develop the new 

ITV system and to provide for supplementary advertising-funded television broadcasting 

services by licensing programme contractors. According to the Act (sections 3e, 5.2) the 

authority was bound to ensure „that the programmes broadcast from any station or stations 

contain a suitable proportion of matter calculated to appeal specially to the tastes and outlook 

of persons served by the station or stations‟ and, second, „that there is adequate competition to 

supply programmes between a number of programme contractors independent of each other 

both as to finance and as to control‟. In terms of structure the ITA opted for a federal 

television network with a strong regional base and character which featured a vertical time-

split between weekdays and weekends.
19

 It took the ITA seven years to build up and develop 

the transmitter network in order to allow for nationwide availability, starting with the 

licensing by Associated-Rediffusion in London and ending with Wales (West & North) 

(WWN) in the West and North Wales region. In the first period of franchises the 14 regions 

were served by 15 companies, five big (serving the most densely populated areas), five 

medium and five small. 

 There was a mixture of motives which affected the regulator‟s choice of structure. 

Robert Fraser, the first Director-General of the ITA (1954–70), noted that the regions should 

be „workable‟, and companies should be of an „equal and balanced size‟ (Fraser 3). A seven-

day company for London was ruled out on grounds of policy because „that must become the 

Titan of a single system … changing its whole nature from a system of distributed powers 

into a system of centralised power‟ (Fraser). In addition, George Thomson, Chairman of the 

Independent Broadcasting Authority (IBA) (1981–88), emphasised the ITA‟s desire „not to 

replicate the BBC with its London-centralism‟.
20

 According to Thomson: „The original ITV 

regional map is certainly a technical convenience … because terrestrial broadcasting didn‟t 

easily recognise natural and cultural boundaries … The English regions by and large reflected 

the kind of regional local government, rough-and-ready‟.
21

 Also vital was the economic 

imperative to ensure the franchises‟ viability by dividing the British population into groups of 

approximately the same size and buying power, thus making them equally appealing to 

advertisers (Sendall 68–69). Market research surveys, identifying carefully-selected audience 

demographics, provided an expedient tool in this regard.  

The ITA defined four sorts of „regionally flavoured‟ programmes: first, outside 

broadcasts of events of special interest to a region; second, documentaries and current affairs 

programmes; third, local as well as regional news bulletins; and, fourth, programmes 

produced outside London (ITA 16). This led to the most diverse outcomes. For example, 

Channel Television repeatedly put out half-hour programmes in Portuguese to cater for the 

considerable number of Portuguese-speaking people on the islands. In other cases, companies 

made the virtue of an economic niche out of the necessity of an enforced regionalism. To 

illustrate, Anglia Television, a middle-sized licensee, specialised in wildlife programming and 

became a leading player in this genre (Wallace 107). Other companies adhered to the fourth 

specification and produced programmes outside the greater London area, which led to the 



 

 

451 

emergence of regional production bases. The most prominent example was Granada‟s 

Coronation Street. Its appeal, however, was deliberately transnational and many of the 

programmes that the regulator counted as regional productions were designed for network 

presentation or the international (US) market. In any case, audience demand did not legitimate 

the regional structure within England and the ITA was aware: 
 

…that public tastes did not greatly differ between the London, Midland and 

Northern regions and that, generally speaking, the viewing public was less 

interested in receiving distinctive regional programmes than in receiving the most 

attractive ones available irrespective of the source from which they originated 

(ITA 16). 
 

There were a few oddities in the arrangement of the ITV regions; for example, the Channel 

Islands were originally divided into two television regions. The Scottish carve-up included 

three television regions: central Scotland was served by Scottish Television (STV); north-east 

Scotland was served by Grampian Television; and the borders were served by Border 

Television (MacDonald). In the early 1960s, Wales was not considered capable of sustaining 

a commercial television company on its own and was served by two ITV companies: 

Granada, with its base in Manchester, catered for the North, and Television Wales and the 

West (TWW) provided its services in South Wales and the West of England. The Welsh 

struggle for the representation of nationhood is perhaps best exemplified by the ITV company 

WWN, which started broadcasting in 1962. As outlined in Medhurst‟s detailed account of the 

company‟s short lifespan, covering only 16 months, its emergence followed from bottom-up 

cultural and political demands for a separate television service for Wales. WWN was the only 

ITV contractor that failed financially, bringing to the fore the tensions between culture and 

commerce, manifested in the hybridity of ITV as a commercially-funded public broadcasting 

network (Johnson and Turnock). 

 It was this popular advertising-driven character that was heavily criticised by the 

Pilkington Committee. With regard to the BBC, the enquiry found that television in Scotland 

lacked „a full expression of the distinctive Scottish culture‟ (HMSO, Pilkington Committee 

para. 104). The BBC had joined Wales to its West of England region, but this arrangement 

failed „to satisfy the distinctive needs of Welsh audiences‟ (HMSO, Pilkington Committee 

para. 105).
22

 In contrast, with regard to the English regions, the enquiry stressed that they 

lacked „a strong and widespread demand for more programmes addressed to their special 

needs‟ (HMSO, Pilkington Committee para. 108). Similarly, in 1977 the Annan Committee 

advised that: „The BBC should have particular responsibility for providing national 

broadcasting services in Scotland, Wales and Northern Ireland‟ (HMSO, Annan Committee 

476). It should not, however, „develop further its regional services in England but should 

produce programmes in the regions for its network service‟ (HMSO, Annan Committee). In 

fact, none of the post-war committees of enquiry criticised the BBC for its neglect of the 

English regions as long as politicians with their constituencies in the regions were given a 

platform by the regional ITV companies and regional audiences were served.
23

  

 However, as the ITV network developed, the „big five‟, Associated-Rediffusion, 

Associated Television, ABC Television, Granada Television and STV, produced most of the 

peak-time network programming and continuously expanded their lead. In order to thwart this 

development there were various attempts on behalf of the regulator to enforce            



 

 

452 

television regionalism. As one of many examples, for the contract period 1969–81, the ITA 

did not reappoint London-based TWW but gave the franchise for the Wales and the West of 

England region to Harlech Television (HTV), based in Bristol and Cardiff.
24

  

 
The Structural Development of Regional Television in Britain (1985 Onwards) 
 

By the late 1980s, the ITV companies found themselves in a multi-channel environment, 

competing for advertising revenues with a multiplicity of operators. In 1992, the Thatcher 

government introduced the auctioning of franchises to competitive tender, increasing 

marketisation pressures. In this regard, a quality threshold determined that applicants 

committed themselves to costly ventures, such as local opt-outs and local news services 

(Goodwin). As a consequence, between 1990 and 1997, the ITV network experienced a 

temporary rise in regional television output. Subsequently, from its peak in 1997 (9718 hours) 

to 2003 (6821 hours), ITV‟s regional output has decreased by 30% and is continuing to do 

so.
25

 Since the early 1990s, the maelstrom of market activity factored ITV into a series of 

takeovers and mergers, finally resulting in ITV plc., which operates 11 of the 15 licences the 

network holds. Regional obligations were continuously reduced and, today, ITV plc. operates 

de facto as a wholly commercial company. It has been clearly indicated that the ITV network 

licence is no longer sustainable, beyond 2012, if no replacement funding is available.  

Parallel to the ITV network‟s demise, the BBC has increased its regional initiatives. In 

1986 they established a Regional Directorate and created five English television regions: 

North West region, based in Manchester; North East region (Leeds and Newcastle); Midlands 

region (Birmingham); South-East and East regions (Elstree and Norwich); and, South and 

West region (Bristol, Southampton and Plymouth) (Garitaonandía 285, Wallace 56).
26

 

According to Greg Dyke, BBC Director-General (2000–2004):  
 

It became pretty obvious ... that ITV‟s dominance of the regional system of television 

would go on to disappear and that, therefore, BBC would have an obligation to do 

more regional programming and to spend more money on regional programming.
27

 
 

Between 1990 and 2003, the combined regional output of BBC1 and BBC2 increased from 

3683 hours (1990) to 6185 hours (2003).
28

 Subsequently, the BBC went on to maintain the 

lead and in 2009 the Corporation broadcast 6308 hours of regionalised output in the UK, 4186 

hours thereof in England. During the same period ITV (including the absorbed franchise for 

Wales and the West of England), STV and Ulster Television (UTV) broadcast 4131 hours of 

regionalised output, including 2594 hours in England.
29

  

The BBC provides distinctive services for Scotland, Wales and Northern Ireland while 

currently having divided England into 12 regions: North East and Cumbria, Yorkshire, North 

West, Yorkshire and Lincolnshire, East Midlands, West Midlands, East, West, South, South 

East, South West and London. The latest change to this structure occurred in 2004 when BBC 

North was split into BBC Yorkshire and BBC Yorkshire and Lincolnshire. Apart from that, 

the Corporation has fostered the emergence of a regional production base in Manchester and it 

is envisaged that, by the end of 2012, nearly half of its staff should be based outside London 

(Williams 176, Noonan).  

 



 

 

453 

Regional Television in England: The Square Peg in the Round Hole? 
 

What becomes apparent from this outline of regional television developments are patterns of 

continuity and change. First, from the beginning of the post-war period to the mid-1980s, the 

federal ARD structure corresponded approximately with the regional structure of ITV. 

Second, from the mid-1980s onwards, there is continuity in Germany whereas the British 

developments diverge. The regional character of ITV withered and the BBC became more 

regional.  

In Germany, the key forces which determined the federal structure of the broadcasting 

system, as well as the functioning of the individual broadcasting organisations, are political in 

nature, linking regional broadcasting and Länder politics. The fact that the Länder have large 

degrees of independence and the legal responsibility for broadcasting gives the Länder-based 

ARD broadcasting set-up a strong underpinning whose existence is ensured by constitutional 

law and licence-fee funding. The German legal framework prescribes that the Länder have 

constitutional responsibility for broadcasting, while the Bund is responsible for the technical 

communications system. Furthermore, the Federal Constitutional Court has given a 

constitutional guarantee for the existence and development of public service broadcasting 

which guarantees public funding (Witteman). There is no such guarantee for public service 

broadcasting in Britain. In contrast to the prominence of legal rule in Germany, the British 

tradition of regulating has been referred to as „pragmatic, sensible, orderly, undoctrinaire‟, 

suggesting less reluctance towards change (Kinchin Smith 27). Most importantly, however, 

England is a centralised state. Following from this, as Douglas Hurd, Home Secretary under 

the Thatcher administration (1985–89), notes: 
 

England is not easily divided into regions, they‟re not natural regions. The history has 

not created regions as it has to some extent in Germany and so the boundaries are 

artificial.
30

  
 

Historically, structures of regional government in England are less powerful than the German 

Länder. Also English regional cultural identities, in many cases, are less distinctive than in 

Germany. This brings one questions to the fore: why were governments and regulators so 

keen to have regional television in England? The first reason is that the concept of the region 

was romanticised by stressing its importance for democratic processes and cultural diversity 

(Harvey and Robins „Voices' 46–47). Once the regional ITV structure was created, there were 

vested political interests to maintain it. As one very well informed commentator, who stayed 

at the heart of the ITV system for several decades in various executive roles, noted: 
 

It was … necessary politically to keep the 15 companies as most MPs liked 

regionalism (they were always appearing on their local stations). It was likely to be 

difficult to carry such a change [towards ITV consolidation] through Parliament. 
 

Furthermore, television regionalism had a spin-off for the health of regional economies and in 

many areas ITV fostered or created commercial regionalisation.
31

 The ITV network structure 

led to the emergence of regional production bases and the television set-up brought 

investment and employment to regions which had suffered from London-centrism. Apart from 

that, in the early days of ITV, companies that wanted to buy advertising divided their 

marketing along the lines of the television boundaries.  



 

 

454 

For example, Procter & Gamble advertised heavily in the Tyne Tees region, which they used 

as a test market. However, when the consumer goods manufacturer decided to launch a 

product on the basis of the regional market research, the scope was nationwide. As advertising 

had long been sold on a regional basis, the company had to make 15 different purchases of 

advertising space to achieve national coverage. The advertising lobby, therefore, aimed to 

nationalise advertising. Beyond that, the concentration of power in the hands of the „big five‟ 

brings to the fore the tensions between commerce and culture which lie at the heart of ITV 

settlements. Eventually, it led to the marginalisation of regional production bases and eroded 

the regional structure. This development was reinforced by later processes of concentration 

amongst the ITV companies.  

From 2005 onwards the BBC took over the lead in terms of regional programme 

hours. However, the Corporation has repeatedly changed its regional structure, suggesting a 

certain degree of unease with regionalism which follows from the historically-rooted English 

disjuncture between regional boundaries and television regions. In federal Germany, on the 

other hand, regionalism thrives as a result of the compatibility of broadcasting borders and 

political boundaries.  



 

 

455 

 

                                                 

Notes 

1. The interviews were conducted as part of a broader body of research concerned with the comparison 

of British and German communications policies from the early days of broadcasting to the present. For 

more detail with regard to the interviews, their methodological and empirical dimension (see Potschka 

(8–9).  

2. Excluding the Soviet Russian occupation zone, 10 Länder were created. The British occupation 

zone comprised the Länder Schleswig-Holstein, Hamburg, Lower-Saxony and North Rhine-

Westphalia. The American occupation zone included the Länder Bavaria, Hesse, Bremen and 

Württemberg-Baden. The French occupied Rhineland-Palatinate, the Saarland, as well as 

Württemberg-Hohenzollern and Baden. Berlin was subdivided between the four occupying powers.  

3. North Rhine-Westphalia contributed more than half of the NWDR licence-fee revenues and local 

politicians aimed for their own station in order to control it independently (Bausch 204). Since 1956, 

the WDR has catered for North Rhine-Westphalia. The NDR caters for the Länder Lower-Saxony, 

Schleswig-Holstein, Hamburg and, since 1991, also Mecklenburg-Western Pomerania. 

4. Since the mid-1960s, the ARD generated additional revenues from advertising.  

5 . Siepman, Charles Der Rundfunk in Westdeutschland (1951), DRA, ARD 7–32.01. Siepman 

identified another two inconsistencies. First, Radio Bremen (RB) lacked adequate funding and catered 

for a very small audience. Second, the NDWR catered for a disproportionately large area.  

6. Interview, Walter Schütz, Dec. 2006.   

7. In 1954 the ARD was joined by the Broadcasting Station Radio Free Berlin (SFB). In 1958 the 

Saarland Broadcasting Corporation (SR) followed suit. Until 1964 the WDR contributed 25% of 

programming, the NDR 20%, the Bavarian Broadcasting Corporation (BR) 17%, the Hessian 

Broadcasting Corporation (HR), SDR, SWF and SFB 8% respectively and RB and SR contributed 3% 

each (Bausch 282–84).  

8. During 2008 and 2009, RTL and Sat.1 broadcast 10 different regional window programmes, 

fulfilling their formal requirements as determined in the Länder broadcasting laws (Volpers, Schnier, 

and Bernhard 97). 

9. Interview, Friedrich-Wilhelm von Sell, Jan. 2007.  

10. WDR Zuschaueranfrage Programmplanung. 

11. WDR Zuschaueranfrage Programmplanung. 

12. These six (new) Länder are Berlin, Brandenburg, Mecklenburg-Western-Pomerania, Saxony, 

Saxony-Anhalt and Thuringia.  

13. The MDR was established to cater for the (new) Länder Saxony, Saxony-Anhalt and Thuringia. 

The ORB served the Land Brandenburg. 

14. Interview, Jobst Plog, Jan. 2007. 

15. Interview, Jobst Plog, Jan. 2007. 

16. Interview, Walter Schütz, Dec. 2006. 

17. Interview, Friedrich-Wilhelm von Sell, Jan. 2007. 

18. Whereas the citizens of Berlin (not used to such a long tradition of federal sovereignty as, for 

example, Hamburg and Bremen) were not concerned about Berlin losing its Land status, the citizens 

of Brandenburg were worried about a dominant Berlin position and rejected the plan in a public 

referendum. 

19. After allocating the three largest regions, the ITA abandoned the vertical time split and appointed 

all remaining franchises as seven-day services. 

20. Interview, George Thomson, Oct. 2006. George Thomson was also the first British Commissioner 

for the European Community with responsibility for regional policy (1973–77). 



 

 

456 

                                                                                                                                                         
21. Interview, George Thomson, Oct. 2006. 

22. In 1964 the BBC separated Wales from the West of England and established BBC Wales (Lucas 

200). 

23. Still, in 1970 the three large English regions were replaced by eight smaller regional BBC centres. 

Three of those would become network production centres (Garitaonandía 285, McDowell 187).  

24. Independent from the development of the ITV network, in 1982 the Welsh fourth channel S4C was 

launched, aiming specifically at a Welsh-speaking audience. 

25. Broadcaster annual reports and accounts and broadcaster returns to Ofcom. 

26. From the early 1990s to the end of the century, these five BBC regions were reduced to three: 

North, South and West, and Midlands and East (Wallace 56–57). 

27. Interview, Greg Dyke, Jul. 2006.  

28. Broadcaster annual reports and accounts and broadcaster returns to Ofcom. 

29 . Hours of data for first-run originations only. Data exclude Gaelic and Welsh language 

programming but include some spend on Irish language programming by the BBC.  

30. Interview, Douglas Hurd, May 2006. 

31. Interview, George Thomson, Oct. 2006. 

 

 

References 

BALFOUR, MICHAEL. States and Mind: Reflections on their Interaction in History. London: Cresset 

Press, 1953.  

BAUSCH, HANS. Rundfunk in Deutschland [Broadcasting in Germany]. Band 3. München: 

Deutscher Taschenbuch Verlag, 1980.  

BÖSCH, FRANK, and DOMINIK GEPPERT. „Journalists as Political Actors: Introduction.‟ 

Journalists as Political Actors: Transfers and Interactions between Britain and Germany 

since the late 19th Century. Ed. Frank Bösch and Dominik Geppert. Augsburg: Wißner-

Verlag, 2008. 7–15. 

BRIGGS, ASA. The History of Broadcasting in the United Kingdom. Vol. 4. Oxford: Oxford 

University Press, 1979.  

DAVIES, JOHN. Broadcasting and the BBC in Wales. Cardiff: University of Wales Press, 1994.  

FICKERS, ANDREAS. „Nationale Traditionen und internationale Trends in der Fernseh-

geschichtsschreibung: Eine historiographische Skizze [National Traditions and International 

Trends in Television Historiography].‟ Montage AV, 14 (2005): 7–28.  

FICKERS, ANDREAS, and CATHERINE JOHNSON. „Transnational Television History: A 

Comparative Approach.‟ Media History, 16.1 (2010): 1–11. 

FITZWALTER, RAYMOND. The Dream that Died: The Rise and Fall of ITV. Leicester: Matador, 

2008.  

FLAMM, LEO. Westfalen und der Westdeutsche Rundfunk: Eine rundfunkhistorische Studie zur 

Regionalisierung [Westphalia and the WDR: A Historical Study of Broadcasting 

Regionalism]. Köln: Kohlhammer – Grote, 1993.  

FÖRST, WALTER, ed. Rundfunk in der Region: Probleme und Möglichkeiten der Regionalität 

[Broadcasting in the Region: Problems and Possibilities of Regionality]. Köln: Kohlhammer – 

Grote, 1984. 

FRASER, ROBERT. „Independent Television: The First Fifteen Years.‟ ITA Notes, 21 (1970): 1–9.  

FUGE, JANINA and HANS-ULRICH WAGNER. „Das Gute liegt so nah? Föderalismus, 

Dezentralisierung und Regionalisierung in der NWDR-Zeit [Federalism, Decentralisation and 

Regionalisation at the time of the NWDR].‟ Die Geschichte des Nordwestdeutschen 



 

 

457 

                                                                                                                                                         
Rundfunks [History of the NWDR]. Ed. Peter von Rüden and Hans-Ulrich Wagner. Hamburg: 

Hoffmann und Campe, 2005. 207–23. 

GARITAONANDÍA, CARMELO. „Regional Television in Europe.‟ European Journal of 

Communication, 8.3 (1993): 277–94.  

GOODWIN, PETER. „The Road from Coronation Street.‟ Sight and Sound, 1.4 (1991): 26–8.  

HARVEY, SYLVIA and KEVIN ROBINS, eds. The Regions, the Nations and the BBC. London: 

British Film Institute, 1993. 

HARVEY, SYLVIA and KEVIN ROBINS. „Voices and Places: The BBC and Regional Policy.‟ The 

Political Quarterly, 65.1 (1994): 39–52.  

HICKETHIER, KNUT. Geschichte des deutschen Fernsehens [The History of German Television]. 

Stuttgart: Metzler, 1998. 

HMSO. Annan Committee Report. Cmnd. 6753. London: HMSO, 1977. 

–. Beveridge Committee Report. Cmnd. 8116. London: HMSO, 1951. 

–. Crawford Committee Report. Cmnd. 2599. London: HMSO, 1926. 

–. Pilkington Committee Report. Cmnd. 1753. London: HMSO, 1962. 

ITA. Annual Report and Accounts. London: HMSO, 1957.  

JOHNSON, CATHERINE and ROB TURNOCK. „From Start-Up to Consolidation: Institutions, 

Regions and Regulation over the History of ITV.‟ ITV Cultures. Ed. Catherine Johnson and 

Rob Turnock. Maidenhead: Open University Press, 2005. 15–35. 

KATZ, KLAUS, et. al., Am Puls der Zeit: 50 Jahre WDR [50 Years WDR]. Band 3. Köln: 

Kiepenheuer & Witsch, 2006. 

KINCHIN SMITH, MICHAEL. „The BBC: A Pioneer Public Corporation.‟ Public Administration, 

56.1 (1978): 25–34. 

KLINGLER, WALTER and EDGAR LERSCH, eds. Regionalisierung im Rundfunk: Eine Bilanz der 

Entwicklung seit 1975 [Broadcasting Regionalisation: An Assessment of the Development 

since 1975]. Konstanz: UVK, 2001.  

LERSCH, EDGAR. „Regional Television in Germany.‟ Media History, 16.1 (2010): 109–13. 

LUCAS, ROWLAND. The Voice of a Nation? A Concise Account of the BBC in Wales 1923–1973. 

Llandysul: Gomer Press, 1981.  

MACDONALD, BARRIE. An Administrative History of the Independent Television Authority/ 

Independent Broadcasting Authority, 1954–1990. London: Independent Television 

Commission, 2003.  

MCDOWELL, WILLIAM H. The History of BBC Broadcasting in Scotland, 1923–1983. Edinburgh: 

Edinburgh University Press, 1992.  

MEDHURST, JAMIE. A History of Independent Television in Wales. Cardiff: University of Wales 

Press, 2010. 

MICHEL, ELMAR, Chair. Bericht der Kommission zur Untersuchung der rundfunkpolitischen 

Entwicklung im südwestdeutschen Raum [Report of the Commission on the Political 

Development of Broadcasting in South-West Germany, Report of the Michel Commission II]. 

Kornwestheim, 1970.  

NOONAN, CAITRIONA. „The BBC and Decentralisation: The Pilgrimage to Manchester.‟ 

International Journal of Cultural Policy, 18.4 (2012): 363-77. 

POTSCHKA, CHRISTIAN. Towards a Market in Broadcasting: Communications Policy in the UK 

and Germany. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012. 

QUANDT, SIEGFRIED and JÖRG CALLIEß, eds. Die Regionalisierung der historisch-politischen 

Kultur: Nahwelt und Geschichte im Rundfunk [Regionalisation of the Political Culture and 

Broadcasting History]. Giessen: Wilhelm Schmitz Verlag, 1984. 



 

 

458 

                                                                                                                                                         
SCANNELL, PADDY. „The Origins of BBC Regional Policy.‟ The Regions, The Nations and the 

BBC. Ed. Sylvia Harvey and Kevin Robins. London: British Film Institute, 1993. 27–38. 

SCANNELL, PADDY and DAVID CARDIFF. A Social History of British Broadcasting: Serving the 

Nation. Vol. 1. Oxford: Blackwell, 1991. 

SCHÜTTE, WOLFGANG. Regionalität und Föderalismus im Rundfunk: Die geschichtliche 

Entwicklung in Deutschland, 1923–1945 [Regionality and Federalism in Broadcasting]. 

Frankfurt am Main: Josef Knecht, 1971.  

SEIDEL, NORBERT. „Regionalisierung und Dezentralisierung – Schätze und Quellen der Region 

erschließen [Regionalisation and Decentralisation].‟ Rundfunk ist Eigentum aller Bürger 

[Broadcasting belongs to all Citizens]. Ed. WDR. Köln: WDR, 2006. 8–9.  

SENDALL, BERNHARD. Independent Television in Britain. Vol. 1. London: Macmillan, 1982.  

SWEENEY, MAGGIE. „Broadcasting: From Birth to Devolution ... and Beyond.‟ The Media in 

Scotland. Ed. Neil Blain and David Hutchison. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008. 

87–103.  

TELEVISION ACT. Chapter 55. London: HMSO, 1954. 

URWIN, DEREK W. „Germany: From Geographical Expression to Regional Accomodation.‟ The 

Politics of Territorial Identity: Studies in European Regionalism. Ed. Stein Rokkan and Derek 

W. Urwin. London: Sage, 1982. 165–249.  

VOLPERS, HELMUT, CHRISTIAN SALWICZEK, and DETLEF SCHNIER. Regionalfenster im 

Programm von RTL und Sat.1 [Regional Window Programmes of RTL and Sat.1]. Opladen: 

Leske + Budrich, 2000. 

VOLPERS, HELMUT, DETLEF SCHNIER, and ULI BERNHARD. „Die Regionalfenster von RTL 

und Sat.1 in den Jahren 2008 und 2009 [Regional Window Programmes of RTL and Sat.1 in 

2008 and 2009].‟ In Fernsehen in Deutschland 2009 [Television in Germany 2009]. Ed. ALM. 

Berlin: VISTAS, 2010, 95–106.  

WALLACE, JOHN. A Sense of Region? Independent Television in the Midlands, 1950–2000. PhD 

diss. Leicester: University of Leicester, 2004. 

WILLIAMS, KEVIN. „The Unbearable Light of the Market: Broadcasting in the Nations and Regions 

of Britain post-Peacock.‟ The Peacock Committee and UK Broadcasting Policy. Ed. Tom 

O‟Malley and Janet Jones. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009. 165–86. 

WITTEMAN, CHRISTOPHER. „Constitutionalizing Communications: The German Constitutional 

Court‟s Jurisprudence of Communications Freedom.‟ Hastings International and Comparative 

Law Review, 33.1 (2010): 95–201. 

WYNDHAM GOLDIE, GRACE. Facing the Nation: Television & Politics 1936–76. London: Bodley 

Head, 1977. 

 

 

 

Christian Potschka, Digital Media Centre, EU Innovation In cubator, Leuphana University 

Lüneburg, Germany. Tel: +49 (0)4131-677-9058; Fax: +49 (0)4131-677-9090; E-mail: 

christian.potschka@inkubator.leuphana.de 

Peter Golding, Northumbria University, Ellison Building, Newcastle upon Tyne NE1 8ST, 

UK. Tel: +44 (0)191-243-7200; Fax: +44 (0)191-243-7402; E-mail: 

peter.golding@northumbria.ac.uk 


